Bezoek van mijn lp & lm.. en nog veel meer! - Reisverslag uit München, Duitsland van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu Bezoek van mijn lp & lm.. en nog veel meer! - Reisverslag uit München, Duitsland van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

Bezoek van mijn lp & lm.. en nog veel meer!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

02 December 2012 | Duitsland, München

Liebe Leute,

Was geht denn Zeit schnell!! Viel zu schnell… Ich habe wieder viele Abenteuer erlebt.

Ik heb mijn lange schoolweek overleefd! Ik heb zelfs mijn eerste punt binnen: een 1,7! Voordat iedereen meent dat dit ontzettend slecht is… In Duitsland hebben ze een heel ander puntensysteem dan in Nederland. Alles tussen de 1 en de 4,0 is een voldoende. Een 2 wordt in Nederland gewaardeerd als een 8,5. Dus die 1,7 van mij is toch maar mooi minimaal een 8 waard!

We hebben natuurlijk weer de nodige kookclubjes gehad. Iedereen probeert steeds iets uit zijn eigen land te maken: vis uit Portugal, chicken pie uit de UK, tapas uit Spanje. Noor en ik gaan erwtensoep & pannenkoeken maken voor de Sinterklaasviering!

Mijn lieve pappie & mammie zijn langs geweest! Het was supergezellig! Ze hadden het geniale idee om alle Brauhausen af te gaan en de verschillende Muenchner Bieren te proeven. Iedere dag minimaal een halve liter bier drinken… Wat een marteling haha. Ik heb wederom bevestigd gekregen dat ik er niets aan kan doen dat ik van bier, feestjes en gezelligheid houd. Ik ben (extreem) genetisch belast! Om een paar merken te noemen die we hebben geproefd: Hofbräu, Paulaner, König Ludwig (beste witbier van de wereld van 2008), Hacker-Pschorr, Löwenbräu, Augustiner, Franziskaner & Spaten.
Natuurlijk was er ook veel tijd voor cultuur en geschiedenis. We hebben één dag de hele rechteroever afgelopen, een deel van Muenchen dat ik zelf ook nog niet had gezien. De route brengt je onder andere langs het Bogenhauser Friedhof waar regisseur Rainer Fassbinder begraven ligt en Gasteig waar een eerbetoon is aan Georg Elser die heeft geprobeerd Hitler te vermoorden in 1939. Natuurlijk zijn we de hot-spots niet vergeten die iedereen te zien krijgt die naar Muenchen komt!
Op zondag, een troosteloze bewolkte dag, zijn we naar Dachau geweest. Als je een leuke dag wil moet je daar in ieder geval niet naartoe! Het was super indrukwekkend en interessant! Dachau ligt een paar kilometer buiten Muenchen en het was het eerste grootschalig opgezette concentratiekamp. Het diende als voorbeeld voor alle andere kampen. Er zijn 32.000 mensen gestorven op de meest verschrikkelijke manieren… Het was het eerste concentratiekamp dat ik ooit heb bezocht, maar zeker niet het laatste!
Helaas, net als bij Rik zijn bezoek, ging de tijd natuurlijk veelllll te snel. Voordat ik het wist zat ik weer in de schoolbanken en pap & mam weer in het vliegtuig naar huis.

De uni houd ons trouwens ook goed bezig met haar excursies. We zijn naar Gore & Associates geweest, het bedrijf dat bekend is van zijn GORE-TEX technologie en producten. We hebben het productieproces, het laboratorium, de testruimte, de controlekamer, al met al de hele fabriek gezien, super interessant! Daarnaast zijn we nog in de BMW fabriek geweest. De rondleiding was zo georganiseerd dat je het gehele proces van de massief stalen rollen tot aan de volledige auto stap voor stap ziet. Inclusief het in elkaar zetten van de motor, het verfproces, de kwaliteitstesten en de gigantische robots die ze overal voor gebruiken. Ik ben geen fan van BMW, maar hun productieproces is geniaal!

Noor en ik zijn zelf ook maar weer begonnen met de nodige tripjes maken. We hebben in het begin een lijst gemaakt met alles wat we wilden zien in en rondom Muenchen en daar was met de drukke planning van de afgelopen weken niet veel van terecht gekomen.
Allereerst stond Neuschwanstein op de planning met een aantal studenten van ons Duits klasje. Het is een kasteel gebouwd in de tweede helft van de 19e eeuw in opdracht van koning Lodewijk II van Beieren. Het is wereldberoemd en inspireerde Walt Disney voor het kasteel van Doornroosje. Ennn het moet gezegd worden, het is een mooi kasteel en het uitzicht dat je van daaruit hebt is geweldig.

Nog een mijlpaal: Ik ben voor het eerst in Oostenrijk geweest!! We zijn met ±50 studenten naar de kerstmarkten in Salzburg geweest. Het is niet zo’n grote stad, maar wel vol met marktjes en kraampjes en het straalt een hele gezellige, kerstachtige sfeer uit. Natuurlijk hielpen ook de Glühwein, pretzels, temperaturen onder 0 en sneeuw daaraan mee. Wel willen we nog een keer terug naar Salzburg, puur om de stad te zien. Het kostte maar €7,50 retour om er te komen, kan de NS nog wat van leren!

Zo, ik denk dat het verhaal wel weer lang genoeg is… Iedereen nog een fijn weekend!
xx

  • 02 December 2012 - 19:29

    Tante Barbara:

    Het is veel genieten daar Anne maak ik op uit jouw berichten. Gelijk heb je. Gelukkig hebben we hier ook bier, je hoeft niet echt af te kicken als je weer terug bent. Fijn dat je in leuk gezelschap bent.
    Dus je houdt het daar nog best wel een tijdje vol.
    Nog veel plezier en groetjes van tante Barbara

  • 02 December 2012 - 22:06

    Vera:

    Hoi Anne, de woorden bier, eten en gezelligheid komen toch in AL je verhalen voor...héle belangrijke zaken als je ver van huis bent!
    Te gek dat je je Family op bezoek hebt gehad en jullie samen de stad hebben verkend.
    Jac en Ans komen woensdag hier eten en zullen wel veel te vertellen hebben over hun reis.
    Veel plezier met Sinterklaasavond en alle andere te gekke activiteiten die je nog gaat ondernemen.
    Ennuh...blijf ook nog maar effe van die 'lage' cijfers halen ;o) dan komt 't met de opleiding ook wel goed!
    liefs en groetjes, Rob en Vera

  • 03 December 2012 - 11:34

    Ans:

    Qh, 't waas idd te gek!!!
    Heerlijk om dich te zeen, geweldige sjtad, lekker beer, waat wilse nog méer!!!
    xxx

  • 03 December 2012 - 22:22

    Ilona:

    Hoi Anne!

    Wat vliegt de tijd toch hè? Super dat je het zo naar je zin hebt en leuke dingen kunt doent naast je studie. Straks kun jij ons nog meer vertellen dan dat we jou ooit hadden kunnen vertellen over München!
    Je Duits gaat trouwens ook goed!
    Nog een paar maandjes en dan ben je weer terug in ons eigen koude 'kikkerlandje'..

    Veel succes nog daar en misschien binnenkort weer eens via skype!
    Groetjes...

  • 04 December 2012 - 19:49

    Esmée:

    Haaa meis :)

    Zo te lezen amuseer je je goed...ik had ook niet anders verwacht ;)
    Voor 7,50 naar Salzburg....soo, dat is nog eens betaalbaar!
    Leuke en mooie foto's...je ziet er helemaal happy uit.

    Is het een optie dat ik naar je toe kom? Lijkt me namelijk heel gezellie...laat maar weten of het kan en wanneer!


    Liefs, Es

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 23170

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 31 December 2017

Living Down Under!

27 November 2013 - 20 Februari 2014

Dutchies go Down Under

26 September 2012 - 24 September 2013

Studeren in Muenchen

Landen bezocht: