Bucket List - Reisverslag uit München, Duitsland van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu Bucket List - Reisverslag uit München, Duitsland van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

Bucket List

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 Oktober 2012 | Duitsland, München

Guten Abend Liebe Leute!

Het was een week vol nieuwe ervaringen en ik heb weer het één en ander van mijn ‘bucket list’ af kunnen strepen. Zo ben ik vorige week vrijdag naar de opera geweest. Fidelio in het Bayerische Staatsoper. Ik was nog nooit naar een opera geweest, en deze duurde meteen 3 uur, maar het was best te pruimen. Alhoewel het niet mijn favoriete uitgaansding zal worden was het interessanter en mooier dan ik dacht. Vooral de orkestmuziek en de zang zijn toch erg indrukwekkend. Daarna gingen we meteen door naar een feestje voor internationale studenten, even de benen en armen losgooien na al dat ge-zit. Even speciaal voor Rik: het was in de buurt van de Kultfabrik, het grootste uitgaansgebied van Europa!

Mijn Turkse brunch-buffet met buddy Bahadir was super gezellig. Er waren heel veel soorten kaas, olijven, courgette/aubergine, gebak, etc. Tot 15.00 ’s middags kun je je voor €10 helemaal volstouwen met eten (plus thee is inbegrepen)! Ideale zondagsactiviteit dus.

Ennnn maandag was het dan eindelijk zover: de eerste schooldag! Toch best wel een beetje spannend haha. Er was ook nog het zogenaamde “Immatrikulationsfeier” 's avonds. De TUM is de enige uni hier die dat doet op de eerste schooldag: vanaf 17.00 gratis bier & pretzels, onbeperkt tot het op is! Om 19.00 hadden we onze eerste Duitse les, en om 18.30 was onze andere les afgelopen, dus in een half uur 2 pretzels en 0,5L bier naar binnen gewerkt, met als gevolg dat die Duitse les ging als een tierelier!

Dinsdags hadden we onze eerste les “International Agricultural Markets & Trade”… De naam alleen al…!? Ik moest ook nog eens om 5.30 op, en 2 uur enkele reis reizen om bij deze 1,5 uur durende “ zeer interessante” les aanwezig te zijn. Gelukkig hebben we dit vak meteen kunnen inruilen voor een ander vak. Nu gaan we “Case Study Seminar: Strategic Management of Technology & innovation” doen. Het is nogal een befaamde en gewilde seminar en er mogen maar 20 mensen meedoen. Ennn je raad het al: Noor & ik zijn door de selectie! Het gaat over wat er nodig is om innovatieve producten & diensten te introduceren op de markt. We krijgen les van een Harvard-bobo, dus dommer zullen we er in ieder geval niet van worden. ‘s Avonds hadden we een feestje in de P1. Een wereldberoemde club in Duitsland waar sterren als Mick Jagger, Lady Gaga, Britney Spears en Tom Cruise altijd te vinden zijn als ze in de stad zijn. We hebben ons de hele avond rot gezocht, maar geen (voor zover wij kennen) wereldberoemde supersterren gezien haha.

Op donderdag was er weer een nieuwe ervaring: mijn eerste volleybal training! Voor iemand die het nooit gedaan had, deed ik het best aardig zeiden ze. Mij beviel het ook, ondanks dat ik afgelopen paar dagen met blauwe armen rondgelopen heb haha. We gaan in ieder geval volgende week weer!
Daarna DE Erasmus TUM party! Het was een groots aangekondigd feest, iedereen had ernaar uit gekeken, maar uiteindelijk viel het helaas tegen. Aan mannen geen gebrek overigens, alleen zijn (Duitse) TU-nerds niet echt mijn type...

Vrijdags was het weer tijd voor ons kookclubje. Deze keer de beurt aan Fransman Paul om iets te verzinnen. Niemand was ziek dezelfde avond, of de dag erna, dus wederom een geslaagde maaltijd. Volgende week gaat Noor andijviestamppot maken, benieuwd hoe dat in de smaak valt.

Het weekend stond in het teken van uitrusten, slapen, chillen, en nog meer slapen... op 1 activiteit na: “Die Lange Nacht der Münchner Museen“. Eens per jaar openen honderd museums, galerijen en huizen hun deuren voor bezoekers en voor 15€ kon je op zaterdag van 19.00-02.00 al deze musea en collecties bezoeken. Een opsomming van wat we hebben gezien:
- Deutsches Museum (technologie, ontwikkeling & innovatie van Duitsland door de jaren heen)
- Sammlung Schack (verzameling van Adolf Friedrich Graf von Schack)
- Bayerische Nationalmuseum (één van de grootste kunst- en cultuurhistorische musea van Europa)
- Haus der Kunst (had een expositie over zand, steen & stro……!?!?!)
- Jüdische Museum München (over de joden in München van 1945 tot 1990)
- St. Pauls Kirche (werd helaas alleen een documentaire afgespeeld, geen rondleiding gegeven)
- Müller’sches Volksbad (gebouwd tussen 1897 & 1901 in jugendstil. Nog steeds in gebruik als zwembad & sauna!)
- Last but not least: het Bier- & Oktoberfestmuseum (een leuke ervaring na alle wat tegenvallende musea)

Zo dat was het weer voor deze week! Späterrrr xx

• 22 Oktober 2012 - 11:10

Ans:

Sjoon combinasie van feeste, sjtudere, sjtappe, cultuur, zoepe, kaoke, weer feeste!!!!
    Veer zeen bliej desse diene dreij zo good gevonje höbs!!!
    Geneet der van!!!
    Veer taere in november op dien ervaringe!!!
    xxx van os allemaol

• 31 Oktober 2012 - 17:05

Joke Penning:

Lieverd, aangezien we afgelopen tijd druk waren met Malawi-voorbereidingen, ernaartoe gaan en terugkomst, reageer ik vrij laat.Maar enig weer om je verhalen te lezen. En petje af voor al die moeilijke vakken die je doet op je opleiding!!!!!!ook namens Rob wens ik je een fijne, goede tijd in Munchen en hopelijk heb je dan genoeg afleiding ook, gezien alle commotie vlak voordat je wegging.Je bent een positieve doorzetter, we gaan je volgen en dus tot gauw, liefs Joke