Festivalbier! - Reisverslag uit München, Duitsland van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu Festivalbier! - Reisverslag uit München, Duitsland van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

Festivalbier!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Oktober 2012 | Duitsland, München

Hallo lieve mensen,

Inmiddels woon ik alweer een week in Muenchen en wordt het toch eens tijd voor mijn eerste verslag:

Na een lange, maar super gezellige reis met Sissi & Ilona zijn we woensdag meteen ’s avonds gaan doen waar we voor naar Muenchen zijn gekomen: OKTOBERFEST vieren!

Eerst even wat algemene info over het Oktoberfest: het is een mega festijn met 6,5 miljoen bezoekers in 2 weken. Er zijn 14 grote tenten, in sommige kunnen wel 7000 mensen. Eromheen is het één grote kermis met de grootste verplaatsbare achtbanen in de wereld. Er worden alleen maar literpullen bier geserveerd (zogenaamde Mass). Het is speciaal festivalbier, en dat betekend dus niet dat lauwwarme water met bier dat we in Nederland kennen, nee… Sterk, krachtig bier met minimaal 6% alcohol.

Weer terug naar mijn verhaal. We hebben ons de Hippodrom in gebluft en op de tafels staan zingen en springen met een Mass in de hand. De muziek komt overeen met de Duitse carnavalsmuziek in Limburg: viva colonia van de Höhner, 99 luftballons van nena, cowboys und indianer, etc.

Die ene (1L) consumptie van woensdag zorgde voor best een kater op mijn verjaardag haha.
Het voelde woensdagavond toch een beetje als niet verkleed carnaval vieren, dus zijn we het centrum in geweest en hebben een dirndl gekocht! ’ S Avonds werd ik getrakteerd op een typisch Duits diner: ochsenfetzen (ossenvlees) en kaiserschmarrn als dessert. We hebben gegeten in de Königlicher Hirschgarten, met zijn 500 binnenplaatsen 8000 buitenplaatsen de grootste Biergarten van Beieren.

Vrijdag werd het toch eens tijd om de rest van het Oktoberfest terrein te gaan verkennen. Het was een heerlijke zonnige dag en vanuit het reuzenrad hadden we echt een waanzinnig uitzicht over het hele terrein. Sissi heeft een achternichtje in Muenchen wonen en die had ons uitgenodigd voor haar ‘stammtisch’ die avond, een maandelijks samenkomen van mensen onder het genot van een hapje en een drankje. De ‘stammtisch’ die zij opgezet heeft is voor Duitsers die hun Engels willen verbeteren en daar had ik absoluut geen problemen mee na al dat Duits praten haha.

Zaterdag zijn we ook nog naar het Oktoberfest geweest. Het was Italiaans weekend, Italianen komen dan in groten getale naar Muenchen om te feesten. Er zouden die dag 300.000 mensen op het terrein zijn en we wilde dat met eigen ogen wel eens zien… Dat betekend echt een gekkenhuis & en een megadrukte!
Zondag was helaas het afscheid van Sissi & Ilona alweer, gelukkig niet voordat we nog eens naar het Oktoberfest waren geweest natuurlijk. De dagen zijn echt omgevlogen…

En toen was het maandag! De dag waar ik zolang naar had uitgekeken! Het begin van de introductieweek! De introductiedag vond plaats op het Oktoberfest, in de Hacker-Festzelt. Het is één van de grotere tenten met 7000 binnen, en 2400 buitenplaatsen. We hadden 2L bier plus een maaltijd inbegrepen. Je kunt je voorstellen dat als je om 12.00 begint met bier drinken en om 18.00 stopt, je ze behoorlijk hebt hangen! Het maakte het er gelukkig niet minder gezellig op. Ik was nog even bang dat we alleen maar tussen de TU nerds zouden zitten, maar dat viel allemaal reuze mee. Ik was met Noor, mijn studiegenootje uit Wageningen, en we zaten aan een super gezellige tafel met Portugezen, Engelsen, Fransen en Duitsers. We hebben meteen een groep opgericht en hebben inmiddels alweer van alles ondernomen.

Dinsdag ben ik met Noor een fietsdagje gaan houden. We hebben onze eigen fiets meegenomen uit Nederland. Het was af en toe wat verwarrend: de ene keer heb je een fietspad, dan moet je op de stoep en dan weer op de weg en er staan niet echt borden, maar verder is het goed te doen haha.
De campus is super groot en mooi. De TUM is al jaren de beste uni van Duitsland en het is 1 van de 3 Elite-universiteiten van Duitsland. Geen idee wat het betekent, maar het klinkt cool. Onze zaken zijn helaas nog niet zo goed geregeld dus daar zijn we de hele dag wel zoet mee geweest. Het goede nieuws uiteindelijk: ons vakkenpakket is compleet & goedgekeurd! Nu alleen de studentenkaart en sim kaart nog krijgen…
Wat wel opvalt trouwens, is dat er echt véél meer mannen dan vrouwen op de uni zitten. Dat viel al op tijdens onze introductie maandag, maar ook als je over de campus loopt.

Dit was het voor nu. Ik heb afgelopen dagen een hoop indrukken op gedaan en volgens mij ga ik me hier de komende 5,5 maand wel vermaken!

• 05 Oktober 2012 - 11:11

Ans:

Sjoon versjlaag!!!! Ammezeers dich good, haaje zo!!!
    xxxxxxxxx