Blog 2: Roadtrippin’ Melbourne – Canberra – Sydney - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu Blog 2: Roadtrippin’ Melbourne – Canberra – Sydney - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

Blog 2: Roadtrippin’ Melbourne – Canberra – Sydney

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 Juli 2016 | Australië, Melbourne

Het tweede deel van onze reis begint in Melbourne en eindigt in Sydney.

De auto die we gehuurd hadden was helaas wat kleiner en vooral ouder dan ik hoopte toen we hem boekte. Desalniettemin rijden we vanuit Melbourne oostelijk naar Reeve’s beach en overnachten we op een gratis kampeerplaats aan zee. De eerste keer dat mijn ouders kennismaken met het droptoilet: een wc-pot met een heel lange buis de grond in. Zo gauw je de grotere dorpen voorbijrijdt in Australië is het vrij normaal dat er geen normale wc’s zijn, iets waar je dus rekening mee moet houden. Het was een hele rumoerige paupercamping dus blij dat we de volgende dag naar Bairnsdale reden waar Joshua zijn tante woont en waar we lekker konden douchen en in een normaal bed konden slapen. Wel hebben we eerst nog een stuk Ninety Mile Beach gereden, tussen Golden Beach en Loch Sport, lekker gerelaxt in Loch Sport en het dorpje Longford iets te vaak gepasseerd (lees: verreden).

Het was achteraf nogal naïef van mij om te denken dat er ergens wel een betaalbare camping zou zijn van redelijke standaard waar we konden overnachten tijdens hoogseizoen... dat was dus niet zo. Alle Australiërs en toeristen gaan naar de kust in december en januari en ik had dus een halfjaar van tevoren die leuke camping moeten boeken. Uiteindelijk hadden we er eentje gevonden en kwamen we via Marlo, over de Princess Highway langs Cann River en Eden aan op een camping in Tathra. De volgende dag was oudejaarsdag en gingen we lekker naar het strand! Letterlijk de hele dag: eerst zonnen en daarna vuurwerk. Na de lekkerste Fish n Chips gegeten te hebben in Merimbula hebben we eerst het kindernieuwjaar meegemaakt met bijbehorend vuurwerk. Daarna wat genoten van het metal/andere interessante muziekstijlen festival en toen om 00.00 het echte Nieuwjaar vuurwerk! Daar zitten we dan: in de zomer, in een klein dorpje in Australië, op het strand, met een glas champagne in de hand te kijken naar een fantastische vuurwerk show.

Nieuwjaarsdag was het tijd om door te reizen. We gingen naar Kangaroo Valley dat in het binnenland ligt en dus weg van de veel te drukke kust. Eerst hebben we een rondje kaasmakerij/VVV in Bega gedaan (Bega is beroemde kaas hier) en zijn we richting de hoofdstad gereden. En nee, de hoofdstad van Australië is niet Sydney maar Canberra. Canberra is een vrij nieuwe hoofdstad en bestaat puur en alleen omdat Melbourne en Sydney het niet eens konden worden. Er wonen vrijwel alleen parlementariërs die natuurlijk allemaal op vakantie zijn in de zomer dus het was uitgestorven... Buiten wat overheidsgebouwen en ambassades bezichtigen was er gelukkig nog het indrukwekkende Nationaal Oorlogsmonument. In de avond kwamen we aan in Kangaroo Valley, waar verwonderlijk genoeg geen kangoeroes voorkomen… Gelukkig zag mama wel haar eerste possum van dichtbij. Het is een typisch Australisch buideldier ter grootte van een kat (niet verwarren met de possum in Amerika).
Ontbijten op deze camping doen we iedere dag met spek en ei op de bbq, iets dat mijn ouders geloof ik best wel fantastisch vinden. Op een van de dagen ga ik met pap op verkenningstocht door het dorp. Het is eigenlijk maar één lange straat met huizen in oude staat of gerestaureerd. Erg mooi en bijzonder is de Hampden Bridge. Ik heb een zwak voor imposante, oude, speciale bruggen, vraag me niet waarom. Een andere dag gaan we naar de Tallowa Dam in Lake Yarrunga. De dam is zo'n 516 m breed en beroemd vanwege z’n vislift die vis van het ene deel naar het andere transporteert. Ook die dag weer nieuwe dieren leren kennen. Mijn ouders zien voor het eerst varanen. Op de terugweg stoppen we nog even bij de Fitzroy Waterfall. Helaas valt de waterval wat tegen want het heeft niet veel geregend, het is meer een spray. Eromheen is een bebost dal met ravijn en rechte rotsen in allerlei kleuren, ontzettend mooi dus dat compenseert de afwezige waterval. ’s Middags ga ik met Joshua kayakken, je moet ook weleens wat met zijn 2’en doen haha. Kayakken is zoooo cool. Aangezien we best ver van de bewoonde wereld zitten is er veel ongerepte natuur. We zien een Kingfisher, een Echidna, een hoop water dragons en een opgerolde slang op de oever. In de avond gaan we nog even met zijn allen naar Bendeela om wombats te spotten. Een wombat is een Australisch buideldier dat ik helaas nog nooit in het wild had gezien. Er was een camping in de buurt waar ze ‘s avonds gewoon vrij rondlopen. We hebben geluk, we zien er al meteen eentje, en dan nog een, en dan nog een, en dan… Papa heeft geluk, die staat zo lang stil op een plek naast een wombat dat de wombat aan zijn voeten komt snuffelen. Ik denk dat vanaf die avond de wombat de koala van de plek heeft gestoten als mijn favoriete Australische beestje. Ze zijn zoooo schattig!

Vanaf 4 januari is onze oostkust vakantie zo’n beetje voorbij. Het begint te regenen en houd helaas tot aan de laatste dag in Sydney niet op! Als we het nieuws aanzetten hebben ze het over overstromingen, evacuaties en stroomuitval. We rijden door de stromende regen via Nowra naar Blackheath in de Blue Mountains en zitten dan noodgedwongen 3 dagen binnen. We maken een uitstapje naar de Drie Gezusters, een rotsformatie maar door de wolken zien we helemaal niets. Beetje jammer… Dan maar naar Katoomba en shoppen bij de Rivers. Na drie dagen regen in de Blue Mountains rijden we door de regen naar Sydney. We bezoeken eerst een buitenwijk van Sydney, Parramatta. Hier zien we pas goed hoeveel regen er is gevallen. De Parramatta River is buiten zijn oevers getreden en delen van de kades en voetpaden erlangs staan onder water. De stad heeft verder prachtige oude (koloniale) gebouwen. Daarna rijden we naar Cabramatta, de wijk van de Aziatische minderheden in Sydney, waar we weer lekker Vietnamees eten en waarna we onze reis door de regen vervolgen naar St. Peters, de voorstad van Sydney waar ons hotel ligt.

Op onze laatste dag in Sydney lijkt het erop dat we een beetje zon gaan krijgen en dus ga ik met papa en mama Sydney bezichtigen. Eerste stop: Town Hall, dan Victoria Building (3 etages dure winkels in een vanbinnen prachtig pand) en dan naar The Rocks, het kleine oude centrum van Sydney. Ernaast ligt de Sydney Harbour Bridge die we oplopen en waar we een mooi uitzicht hebben op het Opera House. Interessant weetje is dat beide toeristische attracties ontzettend over het budget zijn gegaan toen ze werden gebouwd. Het Sydney Opera House werd bijvoorbeeld 10 jaar te laat opgeleverd en kostte maar een kleine 100 miljoen dollar meer dan gebudgetteerd. Terwijl we onze weg naar de botanische tuin vervolgde begon het helaas weer te regenen en was het tijd Sydney vaarwel te zeggen en het vliegtuig naar Cairns te pakken.

• 06 Juli 2016 - 21:55

Oma Brouwer:

Wat een geweldige beschrijvingen.Ik kijk weer uit naar deel 3.
    Groetjes,
    Oma.

• 11 Juli 2016 - 10:54

Oma.:

Lieve Anne.Heel hartelijk bedankt voor je sms'je.ik heb een heel gezellige verjaardag gehad.Eigenlijk wel twee dagen.Anne,tot het volgende verslag.
    Veel kusjes voor jullie allebei.
    Oma.