X-mas in Australia - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu X-mas in Australia - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

X-mas in Australia

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

03 Juli 2016 | Australië, Melbourne

Hallo lieve mensen,

Het is “maar” een half jaartje geleden sinds mijn laatste blog. Het is niet zo dat ik ben vergeten te bloggen (of misschien bij tijden ook wel). Er waren maar 5000 foto’s om uit te zoeken en 5 weken aan avonturen die ik met mijn ouders heb meegemaakt.
Het was een drukke en leuke vakantie, ben er geloof ik nog steeds van aan het bijkomen haha. Door het vele werken en gebrek aan een auto had ik zelf nog een hoop te zien in Melbourne en de rest van Australië dus ik kon mijn ouders niet alleen mijn eigen favo plekjes laten zien, ik kon ook nieuwe plekken met ze ontdekken. Hier dus ons verhaal van 5-6 weken gekkigheid in Australië. Het paste niet allemaal in 1 blog dus ik heb het in 3’en gedeeld.

Daar gaan we. Er was eens een vrijdag 18 december 2015:
Mijn ouders kwamen eindelijk naar Australië! Zo leuk om ze te laten zien waar ik woon, ze te laten kennis maken met die wat rare Australische cultuur, al die vreemde dieren, ongekende wildernis en lekker ruikende eucalyptusbomen.

De eerste nachten hebben mijn ouders bij ons in ons zogenoemde share-house gelogeerd, mijn huisgenootje was weg dus konden haar slaapkamer gebruiken. Daarna zijn ze voor het eerst gaan Airbnb’en een kilometer verderop. Mijn ouders hadden “geluk” dat ze aankwamen tijdens één van de eerste echt hete dagen… +40 graden tijdens de eerste drie dagen dat ze hier waren. In een super droog klimaat als Australië voelt dat aan alsof je in een Finse sauna zit, alleen dan niet voor 10 minuten maar een hele dag! Mijn ouders hebben het ge(z)weten haha.

De eerste dag hebben we rustig aan gedaan en onder genot van de airconditioning de kerstboom(pje) opgezet incl. cadeautjes.
De tweede dag zijn we naar Healesville Sanctuary geweest, een soort van dierentuin waar ze alleen maar dieren hebben die in Australië voorkomen. Heel handig als je wil weten welke spinnen en slangen te ontwijken en welke je kan laten zitten als je ze ziet. Helaas waren de dieren ook wat van slag door het hete weer en kwamen de vogels letterlijk uit de lucht vallen. Mama heeft het eerst een Platypus gezien, oftewel een vogelbekdier. Het lijkt een samengestelde verzameling van verschillende dieren. Het is een cloacadier, een eierleggend zoogdier en enige zoogdier met een snavel. Al met al ziet het er superrrrrrr leuk en schattig uit en mama was er weg van. Verder voor het eerst kennisgemaakt met een publieke bbq, of wilde bbq zoals ik ze graag noem. Na de dierentuin was het tijd om af te koelen dus zijn we naar de kleine gin proeverij Four Pillars geweest en daarna door naar Chandon voor een wijnproeverij. ’s Avonds mijn ouders laten kennis maken met ons favoriete Vietnamese restaurant. Vanwege de grote instroom van Vietnamezen per boot jaren geleden zijn er ontzettend veel lekkere plus relatief hele goedkope Vietnamese restaurants te vinden.

De derde dag heb ik mijn ouders de campus van La Trobe University laten zien en zijn we naar de Queen Victoria Market geweest. Een must-do als je in Melbourne bent. Het is een verse groente/vlees/fruit markt maar ook een souvenir markt. Ik wilde de nodige baby spullen aanschaffen voor vriendinnetjes in NL en QVM is de ideale plek.
Op de vierde dag hebben we de Free City Circle Tram genomen voor een rondje centrum. Het is een soort van hop-on-hop-off tram. Achtereenvolgens Carlton Gardens met Royal Exhibitions Building, Melbourne Museum en IMAX Theatre, Etihad Stadium, Docklands, Federation Square, Parliament House en St. Patrick's Cathedral gezien. ‘s Avonds was het tijd voor mijn ouders om kennis te maken met Joshua zijn familie.

Op dag vijf zijn we op de fiets naar de Carlton Brewery geweest. Mijn ouders kregen een snelcursus fietsen-in-Melbourne: helm is verplicht, het is NIET plat maar heuvelig en vanwege de slangen ga je niet zomaar het fietsenpad af. We kregen een rondleiding door de brouwerij en mochten daarna 6 soorten bier proeven. Na de brouwerij zijn we naar Lentil as Anything geweest, gevestigd in het Abbotsford Convent, een klooster. Je eet hier en betaalt wat je vindt dat het je waard is. Het is een goede doelen restaurant en dus perfect voor mijn ouders. Het is ook de buurt waar Joshua als student heeft gewoond dus hij heeft ze trots alles laten zien en het één en ander over zijn wilde studenten jaren verteld.
23 december zijn we naar de generale repetitie van Carols by Candlelight geweest. Het is een evenement op kerstavond dat heel populair en ook heel duur is. Voor een fractie van de prijs kun je de 2dag ervoor naar de generale repetitie. We hadden een mooi plekje midden voor het podium waar we lekker zaten met onze eigen meegebrachte picknickmand en deken.

Kerstavond zijn we het centrum in geweest. Eerst een rondje University of Melbourne, oftewel Joshua’s universiteit. Ook al is hij afgestudeerd, hij werkt er nog steeds. Daarna zijn we gaan kijken naar alle kerstversiering in de stad, in de korte broek natuurlijk haha.
Eerste kerstdag waren we op weg naar de Shrine of Remembrance, een herdenkingsmonument voor gevallen soldaten, en de botanische tuin toen we even de St. Paul's Cathedral (Anglicaanse Kerk) inliepen en natuurlijk mijn moeder aan de praat raakte met een geestelijke die toevallig wat woorden Nederlands sprak en ons maar meteen aan de Aartsbisschop voorstelde. Behoorlijk grappig! De rest van onze eerste kerstdag werd besteed aan de kerstbarbecue die Joshua en ik vrijwillig bij ons thuis hadden georganiseerd voor de hele familie. Iedereen nam wat mee dus we hebben letterlijk nog 4 dagen delen van de kerstmaaltijd gegeten.
Hier bestaat geen tweede kerstdag, al is het wel een vrije dag. Het wordt Boxing Day genoemd. Oorspronkelijk was dit de dag waarop de armen en de knechten cadeautjes kregen maar tegenwoordig betekent het mega-uitverkoop en shoppen en dus hebben we flink onze slag geslagen.

Na kerst begon onze twee weken durende rondreis langs de oostkust.

  • 09 Juli 2016 - 07:45

    Tante Bep:

    Leuk weer iets van je te horen Anne en over het bezoek van je ouders. Dat was dus even genieten voor jullie want erg vaak zal dat niet gaan gebeuren. Je zoekt het ook zo ver weg. Ons kikkerlandje zal je misschien niet meer regelmatig komen bezoeken. Je bent daar nu helemaal ingeburgerd.
    Maar je houdt ons hier wel op de hoogte en dat is leuk. Tot de volgende keer. Liefs, tante Bep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 88
Totaal aantal bezoekers 23171

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 31 December 2017

Living Down Under!

27 November 2013 - 20 Februari 2014

Dutchies go Down Under

26 September 2012 - 24 September 2013

Studeren in Muenchen

Landen bezocht: