No worries - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu No worries - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

No worries

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 December 2013 | Australië, Cairns

Lieverdjes!

Daar zijn we dan, 1200 km vanuit Sydney naar het noorden, naar Byron Bay gereisd. Aan het begin (of aan het eind, net hoe je het bekijkt) van het Great Barrier Reef.
Byron Bay heeft 3000 inwoners en minstens even zoveel toeristen. Ons eerste hostel daar leek wel een hotel in vergelijking met het hostel in Sydney. Hele dag lekker aan het strand liggen bakken en gezwommen met pijlstaartroggen en via een super goedkoop maar super lekker diner (5 dollar) bij Chicky Monkeys naar de hostel bar inclusief DJ!

We zouden eigenlijk meteen naar Brisbane reizen maar die trip ging niet door helaas want de hele stad was volgeboekt vanwege een festival, dus nog maar een nachtje in Byron Bay gebleven. Helemaal niet erg! We zijn een wandeling gaan maken door het Watego nationaal park, via het meest oostelijke punt van het vasteland van Australië, naar de vuurtoren van Byron Bay met onze nieuwe Belgische vriend Mattias. Onderweg supermooie plekjes gezien en veel wilde dieren: een swamp wallaby, hagedis en zelfs een slang(etje).

Na Byron Bay zijn we in 9 uurtjes nog noordelijker gegaan naar Hervey Bay, naar het beste hostel tot nu toe! Privézwembad, leuke nieuwe mensen (alleen maar Nederlanders haha) leren kennen. Eerste avond al meteen een vergadering, we gaan op excursie naar Fraser Island en zelf in 4x4 rijden, dus dat vergt voorbereiding...
Even in het kort: Fraser Island is het grootste zandeiland van de wereld, enige regenwoud dat op zand groeit, en wij mogen daar doorheen en overheen gaan crossen! Zooooo cool!!
In het regenwoud hobbel je in de 1e en 2e versnelling flink op en neer, en op het strand mag je tot max. 80 km per uur op het gas duwen. Het strand wordt gezien als een tweezijdige snelweg, dus links houden, golven ontwijken, zelfs een landingsbaan voor vliegtuigjes waar je rekening mee moet houden en nog dingo's (wilde honden) die de 'weg' over rennen. Het was echt een superrrrr ervaring!
We zijn op de eerste dag naar het mooie Lake McKenzie geweest, gevolgd door een river float door Eli Creek waar het water zo zuiver is dat je het kan drinken. 's Avonds samen met onze andere 11 medereizigers gegeten en drankspelletjes gedaan en de volgende dag weer vroeg erop uit.
Indian Head was de eerste stop, geweldig uitzicht vanuit de rotsen op het water. Je ziet pijlstartroggen, dolfijnen en schildpadden bovenkomen. Daarna naar Lake Wabby, 3 km door super heet zand en flink berg op in 40 graden volle zon maar dan kom je uit op een supergrote zandduin die uitkomt in een meertje omgeven door regenwoud. Als laatste nog een rondje door het regenwoud gelopen bij Central Station en toen was het weer tijd om voldaan maar ook heel vermoeid terug te keren naar het vasteland.

Met de nachtbus (12 uur durende rit) zijn we direct door gegaan naar Airlie Beach, een klein kustplaatsje en de poort naar de Whitsunday Islands (ontdekt op een maandag trouwens). Het is een groep eilanden met super blauw water en super witte stranden. Wij hebben een Scenic Tour gedaan in een 8 persoonsvliegtuigje. Het was bewolkt, maar we hadden een supermooi uitzicht! Helaas heeft het de hele dag vervolgens geregend dus onze boot trip naar Whiteheaven Beach is in het water gevallen. Het strand is wereldberoemd, staat in de top 5 van mooiste stranden, en bestaat voor 98% uit pure silica, vandaar dat het zo wit is, maar we hebben er dus niet echt van kunnen genieten. Gelukkig zat er ook snorkelen bij bij Border Island dus wel nog wat mooi koraal en visjes kunnen zien.
Vervolgens nog een dagje liggen chillen aan het lagoon in Airlie Beach, het antwoord op een niet begane zee vanwege kwallen en toen verlieten we Airlie Beach alweer om in 6 uurtjes naar Townsville te reizen waar de ferry naar Magnetic Island stond te wachten.

Magnetic Island is bekend om zijn wilde dieren en zijn baaien. We sliepen in een nationaal park waar de papegaaien en andere vogels, salamanders en spinnen overal langs je af en over je heen lopen. De eerste dag zijn we gaan baai-hoppen. Vanwege de ruwe zee waren er geen koraal en visjes te zien onder water, alleen een verdwaalde schildpad. De tweede dag zijn we het nationaal park in geweest, een route leidt naar The Forts. Het was een uitkijkplek, dus er zijn nog ruïnes van WO II te vinden. Al gingen wij niet voor WO II, wij gingen voor de wilde koala's die er zitten, en we hebben er twee gezien! Eentje was zelfs wakker, een unicum aangezien de dieren 20 uur per dag slapen. Wat zijn ze knuffelig en schattig!
Na een avondje bingoën, helaas niets gewonnen wel een dansvoorstelling van Noor vanwege een niet geldige bingo, was het alweer tijd om door te reizen naar onze laatste plek op deze Oostkust trip: Cairns.

Cairns is een dorpje vol met toeristen. Het is het Salou van Australië, maar ook de plek waar twee geweldige werelden samenkomen, namelijk het oudste regenwoud ter wereld (Cape Tribulation) en het Great Barrier Reef!
We hebben een excursie gedaan naar het regenwoud! Supermooi, helaas geen duik in de zee vanwege de dodelijke kwallen, krokodillen en haaien, maar wel een mooi uitzicht gehad. We hebben een rivier cruise gedaan en een krokodilletje gezien, veel geleerd over de planten en dieren en de mangroves. Vervolgens naar Cape Tribulation geweest, een gigantische varaan gezien en zelfs de dodelijkste vogel ter wereld (de cassowary) tegen het lijf gelopen. Via de wiebelbrug van Mosman Gorge zijn we weer veilig terug beland aan de lagoon van Cairns.
Onze tweede excursie leidde naar het Norman Reef in het Great Barrier Reef. Twee uurtjes wiebelend met de boot naar het outer-reef, snorkelen met ons sexy kwallenpak aan, lunchen, van het mooie uitzicht genieten en toen weer terug. Ik heb met een van de grootste vissen geknuffeld, twee schildpadden gezien, zelfs twee haaien gespot en veel mooi koraal in alle kleuren.

En toen was het 23 december en tijd om weer terug te gaan naar Melbourne voor Kerstmis, de Great Ocean Road, The Grampians, et cetera... maar daarover de volgende keer meer!

Iedereen heel fijne kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar gewenst vanuit het geweldige, warme, chille en zonnige Australië!
xx

• 25 December 2013 - 11:09

Ilona En Sissi:

Ha dames!!

Wow wat weer een mooie en leuke verhalen van jullie belevenissen! Leuk om te lezen terwijl we hier onder de kerstboom zitten.. Voor jullie ook fijne kerstdagen! Geniet maar lekker!

Groetjes Ilona en Sissi

• 25 December 2013 - 18:17

Monique En Frank:

ha grote genieters, wat een geweldig avontuur wat jullie daar beleven. het ziet er allemaal super gaaf uit. veel plezier fijne kerstdagen en eine gooje roetsj noa 2014.
    wij hebben net het kerstdiner met leike, roosje, loesje en daan, sanne en oma achter de rug, was erg gezellig.
    veel groetjes en kusjes van frank en monique

• 25 December 2013 - 23:05

Ans:

ld, diene blog weer gevonje!!! Ff biejgelaeze, sjiek heur!!!
    Gezellig dich gesjpraoke te höbbe.
    Höb mich opnuuj aangemeldj en zal weer meljing kriege van dien volgende verhaole haop ich!!
    Geneet dervanne!!!
    xxx lm
    groetjes aan Noor

• 26 December 2013 - 10:17

Linda:

Waat sjiek allemoal! Bin benuujd noa dien volgende verhoale. Geneet der maar lekker van. Fijne kerstdage nog en alvast eine gooje roetsj.

Xxx linda

• 29 December 2013 - 09:42

T. Barbara:

Lieve wereldreizigster bedankt voor je uitgebreide verslag.
    Jouw leven is alleen nog maar veel zien en genieten. Gelijk heb je.
    Ook ik wens je 'n 'goeie roetsj' en hoor graag weer van je.
    Liefs, T Barbara