A jolly jumbuck in a tucker bag - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu A jolly jumbuck in a tucker bag - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

A jolly jumbuck in a tucker bag

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Januari 2015 | Australië, Melbourne

Hallo lieve mensen,

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste blog en er is zoveel gebeurd! Vakantie met Janine, kerstmis, nieuwjaar, meer vakantie, baan verloren, PhD beurzen ontvangen EN over een week alweer in Nederland!

Om maar bij het begin te beginnen.
Janine was 1,5 week in Melbourne en we hebben véél gezien, gereisd en plezier gehad! Uiteindelijk 1750 km met de auto gereden in een week. De arme meid had helaas niet veel geluk met het weer. Vervroegd uit Sydney naar Melbourne gekomen vanwege slecht weer en grootste deel in Melbourne en omgeving ook slecht weer gehad.

Allereerst zijn we natuurlijk Melbourne gaan verkennen, op stap geweest en naar het strand. Daarna een paar dagen eropuit: De Great Ocean Road gereden met gelukkig af en toe wat zon en dus evengoed prachtig uitzicht gezien, heel veel wilde (en een enkele agressieve) koala’s gezien op weg naar Cape Otway, ons dood verveeld in Warrnambool, rondje Tower Hill (vulkaan krater) gedaan, naar de Grampians gereden (een berggebied in Victoria) waar helaas ook niet veel te doen was, en uiteindelijk een dag eerder weer terug thuis.
Gelukkig werd daarna het weer beter dus zijn we naar de Yarra Valley geweest, de wijnregio in de buurt van Melbourne en een wijnproeverij meegemaakt bij Chandon. Jawel, de Chandon van Moët & Chandon, de dure (en nu na eigen ervaring) lekkere champagne.
Als laatste zijn we gaan roadtrippen naar Philip Island waar we dwergpinguïns aan land hebben zien komen, en zelfs wallaby’s over het strand hebben zien huppen, en naar Wilsons Promontory, een super mooi nationaal park met parelwitte stranden en helder blauw water. En helaas aan alles komt een eind, mijn en ook Janine’s vakantie was over…Time flies when your having fun!

Na een paar dagen werken was het alweer kerstmis. Ik ben met Joshua naar de generale repetitie van Carols by Candlelight geweest waar door grootheden van Australië kerstliedjes worden voorgedragen.
Met de collega’s van het werk deden we surprise (Kris Kringle heet het hier) en daarna naar een sjiek restaurant geweest met fantastisch uitzicht over Melbourne.
Eerste kerstdag hele dag alleen maar gegeten bij de familie van Joshua en ook al hebben ze geen tweede kerstdag hier, het is wel een vrije dag. Boxing dag staat bekent als shopdag, dus dat hebben we ook gedaan.

In de kerstvakantie was het superlekker weer, op sommige momenten was het zelfs zo warm dat we niet echt naar buiten konden. Eén van die dagen zijn we naar het Immigratie museum geweest, interessant voor Joshua want zijn opa is in 1953 met de zogeheten 10 pound supported immigration scheme naar Australië gekomen. Een andere dag zijn we naar het Melbourne Museum geweest: fossielen, opgezette beesten, informatie over geologie en klimaat, Aboriginal cultuur, en zelfs een tijdelijke tentoonstelling over het menselijke brein & gedrag. Super leuk museum, maar ook super groot, dus moeten nog eens terug om de rest te zien.

Nieuwjaar zijn we naar de haven van Melbourne geweest: The Docklands. Je mag hier niet je eigen vuurwerk afsteken (gelukkig!), daar staat tegenover dat er ontzettend mooie vuurwerkshows worden gegeven. Helaas mag je ook niet drinken op straat dus het was een alcoholvrij nieuwjaar, maar wel eentje in heerlijk weer!
Ook zijn we op één van die hete dagen naar de Moonlight Cinema geweest, een openlucht bioscoop in de botanische tuin. Om 21.00 was het nog steeds meer dan 30 graden!
De laatste dag van mijn vakantie zijn we naar Kinglake geweest, een nationaal park ten noorden van Melbourne en een paar jaar geleden bijna volledig weggevaagd door bosbranden.

Na de vakantie moest ik helaas weer aan het werk. Ik had besloten ontslag te nemen, het werk en bedrijf waren niet echt wat ik me er bij voorgesteld had, maar ze waren me voor door te zeggen dat vanwege reorganisatie er geen plek meer voor me was.
Intussen zat ik meer in de stress vanwege mijn promoveren dan het verliezen van mijn baan... En toen was mijn laatste werkdag, inclusief lekkere afscheidslunch, en toen kwam 's avonds het verlossende emailtje! Ik heb zowel mijn studiebeurs gekregen als de beurs die mij in mijn levensonderhoud voorziet. Met andere woorden, ik hoef niets te betalen aan de uni en krijg een inkomen (al is het niet veel) voor de komende 4 jaar. Er krijgen maar 40 mensen per jaar laatstgenoemde beurs, dus best kicke dat ik één van die 40 ben.

Nu ben ik dus Toos Werkeloos en dat betekend dat je vanalles kunt doen waar je normaal geen tijd voor hebt. Alle verschillende sportlessen uitproberen in het fitness centrum, van zumba en body attack tot bodybalance, nachtmarkten bezoeken, naar het park, naar het strand, naar festivals en heel veel BBQ’en. Fietstochtjes met mijn huisgenoot Joel, een architectuur student, en dus een fietsende gebouwengids. Met Joshua mee naar zijn project in Montrose waar hij een huis mede heeft helpen ontwerpen (hele dag omgeven door voornamelijk gespierde mannen met ontblote bovenlijven, je hoort mij niet klagen...).

Naast al die leuke dingen staat mijn hele leven natuurlijk wel op zijn kop. Er is heel vee geregeld, administratie en rompslomp. Ik moet alles afzeggen in Nederland qua verzekeringen, adres, lidmaatschappen etc. en hier alles opstarten qua verzekering, visum, start van opleiding/werk.
En natuurlijk iedereen het slechte nieuws vertellen dat ik komende 56 maanden in Australië woon… Om het een beetje goed te maken kom ik met Joshua van 2 februari tot en met 23 februari naar Nederland. We maken een tripje naar Duitsland maar voor de rest gaan we wat door Nederland toeren, nieuwe huizen van iedereen bekijken, stappen, en hopelijk bijkletsen met iedereen.

Tot over een week!!!! Super leuk!!!
xx

  • 27 Januari 2015 - 11:19

    Ans:

    Tot maandag!!!
    xxx

  • 27 Januari 2015 - 13:43

    Tante Barbara:

    Hoi Anne je komt thuis in Limburg even uitrusten zeker. Je hebt veel gezien en meegemaakt. Ik word al moe alleen al als ik alles lees, maar ja als je jong bent kun je natuurlijk best veel aan. Dat wordt dus weer even omschakelen voor jou in ons kikkerlandje. Bedankt voor al je leuke mailtjes. Liefs T Barbara

  • 27 Januari 2015 - 16:40

    Kokkie:

    Ha lieverd,

    Leuk dat je met Joshua komt. We zullen ons zeker nog ergens spreken voordat je weer terug gaat.
    Liefs

  • 27 Januari 2015 - 19:08

    Noor:

    Ann, leuke blog! En gezellig dat Joshua meekomt. Welkom om hier te langs te komen/logeren natuurlijk! :D We bellen wel eventjes als je in NL bent :-*

  • 27 Januari 2015 - 19:17

    Janine:

    Leuk verhaal weer Anne! Klikt bekend voor een groot deel ;)
    Maar nog een paar dagen en dan alweer deze kant op, gaat snel zeg! Tot snel! xx

  • 27 Januari 2015 - 20:55

    Rob En Vera:

    Wauw Anne, wat 'n verhaal weer....
    Dat er in één verslag zoveel nieuws kan staan!
    Geweldig dat je de 2 beurzen hebt gekregen en dat je dan ook nog 1 van die 40 gelukkigen bent is 'n dikke felicitatie waard.
    Wat zullen je Limburgse 'fans' blij zijn je weer te zien, zeker wetende dat je nu voor zo'n lange tijd weg blijft. Het zal even vreemd voor je/jullie zijn; nu in het nieuwe huis van Jac en Ans slapen maar een van de eerste dingen die Rob en Jac gedaan hebben, is het nieuwe logeerbed in elkaar zetten ;o)
    Alvast 'n goede reis en veel plezier in het Limburgse.
    Veel liefs en groetjes.

  • 28 Januari 2015 - 17:19

    Joke En Rob:

    Fantastisch Anne, gefeliciteerd met je beurs en je zakgeld. Het is natuurlijk wel heel gaaf dat je voor zo'n lange tijd in Australië gaat leven. Renske en Tim zijn ons al voorgegaan om je daar te bezoeken, wie weet dat wij ook in de komende jaren een keer die kant opgaan. Dat ligt in ieder geval wel in de bedoeling. Goede reis naar Nederland en een leuk verblijf hier. Wie weet tot snel en anders in Australië?

    groetjes,

  • 29 Januari 2015 - 20:01

    Ilona:

    Mooie verhalen weer!! Wat een ervaring! Alvast een goeie reis samen met Joshua en tot over een paar weekjes!!

  • 01 Februari 2015 - 13:18

    Miep Brouwer:

    Hoi Anne.

    Hartelijk gefeliciteerd met je beurs.wat fijn voor je.en drie weken naar Nederland.er moet hier nog veel geregeld worden,hè.maaar je neemt toch ook wel tijd om te genieten.hopenlijk kom je.mij ook bezoeken,samen met Joshua.want ik wil dienieuwe aanwinst inde familie ook wel eens bewonderen.anne,heb eenfijne tijd hier en tot binnenkort.
    Liefs,
    Oma brouwer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 23152

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 31 December 2017

Living Down Under!

27 November 2013 - 20 Februari 2014

Dutchies go Down Under

26 September 2012 - 24 September 2013

Studeren in Muenchen

Landen bezocht: