Tea time: What's for dinner? - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu Tea time: What's for dinner? - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

Tea time: What's for dinner?

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

08 Januari 2014 | Australië, Adelaide

Lieverds!

Iedereen nog een gelukkig Nieuwjaar!

Kerstavond zijn we naar Carols by Candlelight geweest in de Sidney Myer Music Bowl. Een avond met kaarsen, kerst liedjes, lekker weer en saamhorigheid. Na een geweldige kerstavond (inclusief cadeautjes) bracht eerste kerstdag ons naar Phillip Island. Voor het eerst BBQ’ en op een publieke BBQ, mijn eerste gemarineerde kangoeroe steak en de eerste keer pinguïns in het wild gezien.
Op Philip Island zitten verschillende pinguïn kolonies en iedere avond als de zon ondergaat komen ze aan land. Er is een podium gebouwd op één van de stranden en daar kun je kijken naar een kolonie van ongeveer 3000 stuks. Het is zo leuk en schattig de dwerg pinguïns (kleinste ter wereld) in groepjes van ongeveer 12 onder leiding van één dappere aan land te zien komen, het strand te zien overlopen en naar huis te gaan in hun holletjes in de duinen.

Na de kerstdagen zijn we 3 dagen Great Ocean Road (GOR) gaan doen. Het wordt omschreven als één van de mooiste autoritten ter wereld dus de moeite waard dat met eigen ogen te gaan bekijken.
We zijn begonnen in Geelong, waar ze in de zee een soort waterpark hebben gebouwd en via Queenscliff waar Port Phillip Bay bij elkaar komt (grote natuurlijke baai, waar Melbourne in ligt) naar Torquay en Bell Beach (surfwalhalla's) en toen naar het begin van de Great Ocean Road. Rotsen in Lorne en kamperen bij de Stevensons Waterfalls met niets meer dan een 'droptoilet' (dus geen douche, stromend water, kook faciliteiten, met alleen een gat in de grond als wc).
De volgende dag zijn we de Ship Wreck Coast van de GOR gaan bekijken. Er zijn hoge kliffen, grote uitstekende rotsen voor de kust, sterke stromingen en dus veel scheepswrakken in de tijd der ontdekkingsreizigers.
Gibson Steps, 12 Apostels (zijn er nooit 12 geweest, het waren er 7 en nu nog maar 6), Loch Ard Gorge, Port Campbell voor een verfrissende duik, Timboon voor een kaasproeverij, London Bridge die helaas is ingestort enkele jaren geleden, The Grotto, Petersborough, Childers Cove en overnacht naast een vulkaankrater in Tower Hill.
De laatste dag ontbeten in de Tower Hill krater in het bijzijn van emoes en koala's en terug gereden naar Melbourne via de Grampians. Grampians is een berg gebied in Victoria en op het moment kurkdroog en heel heet. Na een BBQ, pootje baden in rots poelen (Venus Baths) beklimmen van een mega waterval (McKenzies Falls) daarna voor het eerst midden tussen de wilde kangoeroes gestaan!

We hadden één chilldagje waarin we Melbourne maar eens zijn gaan bekijken. Onder andere Federation Square, de EUREKA toren (hoogste gebouw van Australië) en de winkelstraat. Waarna we via een 12 uur durende busreis in Adelaide aankwamen. In Adelaide woont Sam, een jongen die we op de TUM hebben leren kennen en ons heeft uitgenodigd voor Nieuwjaar.
Hij woont in een geweldig studentenhuis en samen met zijn 20 beste vrienden hebben we Nieuwjaar gevierd tijdens een groot huis feest. De dag erna hebben we de Nieuwjaars duik proberen te nemen in Brighton, maar vanwege een cycloon was het weer vreselijk en een paar tientallen meters verder werden mensen op de kant gehaald vanwege een haai voor de kust dus het water was niet erg uitnodigend.

Onze volgende road trip begon 2 januari. Met Sam, John (vriend van Sam), Noor en Joshua hebben we een 4x4 gehuurd en in 6 dagen naar Uluru en Kings Canyon op en neer gereden (komt neer op ongeveer 3800km). Onderweg zijn we gestopt in opaalstad Coober Pedy waar ze opaal opgraven. Van een stad kun je niet echt spreken, het zijn wat hutjes tussen molshopen, en het grootste deel van de stad ligt onder de grond. We hebben in een hostel 6 meter onder de grond geslapen.
De volgende dag in één keer doorgereden naar waar we voor zijn gekomen, de Uluru (ook wel Ayers Rock genoemd). Het is een mega rotsformatie in het rode hart (vanwege de kleur van het zand) van Australië, midden in de woestijn.
Het is voor de lokale Aboriginals een belangrijke religieuze plek. Uit respect voor de Aboriginals en hun geloof hebben we de berg niet beklommen maar in een route van 12 km eromheen gelopen.

Na Uluru zijn we The Olgas nog gaan bekijken, die liggen naast de Uluru en zijn net zo reusachtig en mooi. Vervolgens door gereden naar Kings Canyon waar we in het eerst in mijn leven echt gaan wildkamperen. Geen stromend water, geen wc, geen douche, zelf kampvuur maken, helemaal back to basic dus. De mooiste zonsondergang en sterrenhemel gezien, en genoten van de rust.

We hadden niet veel tijd om de Kings Canyon te bekijken dus we hebben 2 routes gelopen door het Watarrka nationaal park langs rotsformaties en (opgedroogde) beekjes om vervolgens in 2 dagen huiswaarts te rijden.
Het waren vermoeiende dagen, veel autorijden en weinig slaap i.v.m. hitte, maar het was dubbel en dwars de moeite waard. Helaas weer afscheid moeten nemen van Sam... En toen steeg het vliegtuig op naar Auckland!!

Catch you later! xx

• 09 Januari 2014 - 13:16

Tante Barbara:

Alweer een prachtig verhaal Anne, fijn om dit alles te kunnen volgen. Je kunt van al je verslagen best wel een boek schrijven. Vanuit Rotterdm voor jou nog een goeie roetsj.
    Liefs, T Barbara

• 12 Januari 2014 - 18:45

Rob:

Hallo Antje.

Is wel even iets anders als een wandeling in de Ardennen. Je onderneemt dingen waar we jaloers op zouden kunnen worden. De Aboriginals is sowieso een interessant volkje. Fijn dat je zowel van de luxe dingen als de back to basic dingen kunt genieten.
    Geniet van alles wat je nog tegen komt.
    Groetjes.
    Vera en Rob