Dan blijven we toch gewoon een half jaar langer!! - Reisverslag uit München, Duitsland van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu Dan blijven we toch gewoon een half jaar langer!! - Reisverslag uit München, Duitsland van Anne Brouwer - WaarBenJij.nu

Dan blijven we toch gewoon een half jaar langer!!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 December 2012 | Duitsland, München

Hallo lieve mensen,

Nog even snel een verhaal voor de kerstdagen beginnen en we afscheid nemen van 2012.

Allereerst het GROOTSTE nieuws: ik blijf een half jaar langer in Muenchen! Ze hebben me een onderzoek bij DANONE GmbH aangeboden, en na wat overleg tussen TUM & WUR was het in 5 dagen geregeld. Het onderzoek komt neer op: "perceptie van de consument op de T.H.T.-datum van yoghurt” onderzoeken. Ik begin in maart pas, dus echt veel meer kan ik er ook nog niet over zeggen. Het is in ieder geval een groot, multinationaal levensmiddelenbedrijf, dus ik had hier alleen maar van durven dromen en echt een eer dat ik dit onderzoek mag doen!

Zo terug naar waar mijn vorige verhaal eindigde: Sinterklaas!
We hebben met 8 mensen (Paul, Abel, Franscisco, Noor, Isabel, Julia, Peter & ik) Sinterklaas gevierd. Eerst erwtensoep met pannenkoeken gegeten en daarna cadeautjes uitgepakt. Paul had voor iedereen zelfs een gedicht geschreven. Het hele verhaal van zwarte piet, Sinterklaas, de Roe, de stoomboot en de jute zak is nog steeds gecompliceerd en lachwekkend voor ze, maar het was een zeer geslaagde avond!

Vanuit Sinterklaas rolden we vanzelf de kerstsfeer in. Kerstmis is een groot ding hier. Vanaf 27 november is het een gekkenhuis en dat moest natuurlijk door ons nader onderzocht worden. Ik ben met Peter begonnen met een bezoekje te brengen aan Tollwood. Een winterfestival op het Oktoberfest terrein. Het bestaat uit een aantal grote tenten met een bazaar, een feesttent, een eettent, en daarom heen allemaal kerstmarktjes.
De dag erna hadden Noor & ik een Muenchner Weihnachtsmarkttour. Met een groep van 20 studenten gingen we de meest rare, traditionele en gezellige kerstmarktjes af:
De Pink Christmas Markt was de eerste, het bevind zich in de homo wijk van Muenchen en echt alles is roze. Daarna zijn we naar de Mittelalterlicher markt geweest, daar word je teruggenomen naar de middeleeuwen. Ook de gezellige Schwabinger Markt mocht niet ontbreken, één van de weinige markten met muziek en live bands. Als laatste zijn we naar de Chinesischen Turm in de Englischer Garten geweest. En dan heb je er pas 4 gehad, er zijn er zoooooooo veel meer!
Inmiddels ben ik ook een glühwein fijnproever, er zijn meer glühweinstands dan enige andere stand en buiten de prijs is ook de smaak zeer verschillend…

Buiten al dat kerstmarktjes bezoeken, glühwein tanken en andere feestjes vieren moest er ook nog flink geblokt worden voor de eerste tentamens. Gelukkig is de volgende tentamenronde pas in februari.

14 december kwamen Linda en Jim op bezoek en kon ik meteen alle tentamenstress laten varen. We begonnen op vrijdag al goed met een rondje Tollwood en een hilarische avond met flink wat bier.
Zaterdag zijn we de stad in geweest en vele kerstmarktjes bezocht. Ik ben ook eindelijk de St. Peter op geweest, een kerk die een prachtig uitzicht geeft over het centrum van Muenchen. Hoog op het lijstje van Linda en Jim prijkte een Bräuhaus bezoeken. Na een vol Hofbräu en een volle Augustiner Keller, vonden we een plekje in de Löwenbräu Keller. Een knus Bräuhaus iets buiten het centrum.
De zondag zijn we naar de BMW Welt en het Olympia park geweest. Ook stond het Tierpark Hellabrunn op de planning, de dierentuin van Muenchen en één van grootste dierentuinen van Duitsland.
En toen moesten ook Linda en Jim helaas weer naar huis… Tijd gaat altijd zo snel als ik bezoek heb.

Net voor de kerstvakantie ben ik met mijn buddie Bahadir nog naar een voorstelling van Charles Dickens´ Chistmas Carol in het Amerika Haus geweest. Van tevoren heb ik mijn eerste Feuerzangenbowle geproefd, een met rum geflambeerde bowl. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewone glühwein lekkerder vind. De voorstelling was trouwens in het Engels, en de acteurs gelukkig ook (Duitsers die Engels praten zijn over het algemeen niet echt goed te verstaan). Het was een super grappige en leuke benadering van het verhaal.

Donderdag hebben we nog een superleuk feest gehad ter ere van ‘het einde van de wereld’. Nou het was in ieder geval het einde van mijn lichaam. Lang geleden dat ik zo'n leuk feest heb gehad, maar ook zo’n kater… Gelukkig hoefde ik de volgende dag alleen maar te verhuizen en had ik gelukkig hulp van Abel en Franscisco.
Mijn nieuwe kamer ligt in het centrum en is vele malen goedkoper (helaas ook vele malen kleiner, dus helaas logeetjes passen niet…).


En nuuuu is het kerstvakantie! Ik blijf met kerst & Nieuwjaar hier. We hebben afgesproken met wat internationale studenten en ben benieuwd hoe mijn eerste kerst zonder Nederlandse vrienden & familie zal zijn. Verder ga eens heerlijk chillen, niets doen en slapen. Afgelopen maanden is het er allemaal absoluut niet van gekomen en dat stond wel hoog op mijn lijstje van ‘activiteiten’ hier in Muenchen.

Ich wünsche allen ein frohes Weihnachtsfest und ein glückliches neues Jahr!!

Liebe Grüße! xx

  • 24 December 2012 - 15:44

    Ilona & Sissi:

    Hey Anne,

    Super dat je nog een half jaar eraan vast kunt plakken in München!!
    Wat is er toch veel te doen en beleven in die stad hè?! Voor ons blijft het één van de leukste steden en wellicht komen we nog een keertje naar je toe als we de tijd ervoor vinden! Die Pink Christmas hadden we ook wel eens willen bezoeken! ;)
    Hopelijk worden de kerstdagen en oud&nieuw net zo gezellig als thuis. We zullen zeker aan je denken!

    Eine gooie roetsj alvast noa 2013!
    Groetjes!

  • 24 December 2012 - 17:03

    Rob.:

    Geweldig voor je dat je nog een half jaar in Munchen kan blijven en natuurlijk een hele eer om zo'n opdracht te krijgen. Ze hebben er de juiste vrouw voor gekozen.
    Slaap weer eens lekker uit en geniet van de feestdagen.
    Anne, een heel gelukkig Nieuwjaar.

    Rob.

  • 25 December 2012 - 09:53

    Oma:

    lieve anne
    ook van mij mijn beste wensen voor de kerstmis en een succesvol 2013.fijn dat ik nu even de gelegenheid hebje even te mailen.ik ben blij,dat het je zo goed gaat daar.ga zo door.anne een fijne tiid verder.ook veel groeten van tante barbara.veel liefs van,oma..

  • 01 Januari 2013 - 16:26

    Joke:

    Dag lieverd, van hier de allerbeste wensen, een gelukkig nieuwjaar!Wat een uitdaging, zo'n onderzoek bij Danone.Dat zal je vast goed afgaan, gezien de meer dan goede studieresultaten. Uiteraard wist ik al, dat het cijfersysteem ietsje anders gaat dan in Nederland ha,ha!Naast alle feesten en andere gezelligheid begrijp ik, dat je ook lange dagen maakt, dus daar blijven met de feestdagen en eens bijslapen was niet eens zo'n gek idee. Let goed op jezelf, sterkte en succes met alles,liefs van Rob en Joke

  • 03 Januari 2013 - 10:26

    Steffie:

    Haa maedje!!

    Unne gooje roetjs gehadj?
    Superleuk desse nog un half jaor langer kinns blieve!
    Det ongerzeuk geit gans goodkomme, ech kei sjiek desse det moogs doon!!
    Dit guftj natuurlik auch mieer gelegenheid om dich op te zeuke, toch? :)
    De datums die Suus doorgaof ware neet ech ideaal ivm Vastelaovendj, noe kinne wae mss us kieke vaor unne angere datum!
    Vaol plezeer nog!

    XX Steffie

  • 03 Januari 2013 - 12:56

    Vera:

    Hoi Anne,
    De spits vanhet nieuwe jaar is er van af en ik wil je, ondanks dat Rob dat al heeft gedaan :O) nog even heel veel succes en 'n super mooi 2013 wensen waarin er veel wensen voor je in vervulling mogen komen!
    Helemaal super dat jij bij Danone dat onderzoek kunt gaan doen, ze hebben natuurlijk de 'topper' er uit gehaald voor hun werk! Heel veel plezier hiermee. Ik hoop dat je je al 'n beetje thuis voelt in de Volkartstraße ondanks de kleinere ruimte.
    Veel groetjes en dieke poen,
    Rob en vera

  • 03 Januari 2013 - 13:41

    Annie:

    Hallo Anne,
    Jij schijnt je overal wel thuis te kunnen voelen. Fijn dat je het naar je zin hebt.
    Een heel goed 2013.
    Mit de vastelaovendj bis dich d'r neet, begriep ich ...?!
    Afeng, laot 't dich good goan en 't beer dich doa sjmake.
    Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 23149

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 31 December 2017

Living Down Under!

27 November 2013 - 20 Februari 2014

Dutchies go Down Under

26 September 2012 - 24 September 2013

Studeren in Muenchen

Landen bezocht: